Hemgjorda mozartkulor

Har man väl ätit hemgjorda Mozartkulor vill man inte äta köpta efter det... dessuom är dom lätta att göra, och - behöver jag säga, ännu lättare att äta! Såhär fina blir dom med specialströssel inköpt på nätet (B:s skafferi, men dom har tyvärr lagt ner sin sajt numer), guldflagor med choklad i.

Mandelmassa (godare än marsipan om du frågar mig)
God nougat (jag brukar ta dubbelnougat, M:s favorit)
Mörk choklad
Strössel till garnering

Skär nougaten i centimeterstora kuber. Rulla dem till släta bollar. Ta en skiva mandelmassa och tumma ut den till en liten platta på ca 4-5 cm i diameter. Lägg på nougaten på mitten och forma mandelmassan så den täcker runtom. Rulla till en jämn kula.

När du rullat klart alla mandelmasse/Nougatbollar är det dags att dopp i smält mörk choklad. Jag använde Marabou mörk, vill inte ha någon kakaostarkare choklad för då tar den lätt överhanden.
Garnera med något fint strössel alt. ringla över ljus eller vit choklad.
NJUT! Jag gillar espresso och amaretto till...

Kommentarer

Skicka en kommentar

Älskar konstruktiv feedback - berätta vad du tycker!

Populära inlägg