Muffeltårta med hallonfrosting

Har ofta gjort mina amerikanska muffins/cupcakesmet i andra former, som tex i långpanna och skurna i fyrkanter, då kallade MUFFLOR... den här gången blev det typ Cupcake i långpanna. Superenkelt och himla gott! Fick duga som födelsedagstårta i år då M - som lovat dyrt och heligt att göra en tårta till mig - GLÖMDE att köpa grädde!! Tur han är fantastiskt duktig på så mycket annat... typ bygga kök och sånt. :)

Muffelbotten 12-16 bitar
4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 dl marsanpulver
2 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker

2 ägg
4 dl filmjölk
½ dl rapsolja
½ dl flytande margarin

Blanda alla torra ingredienser väl. Vispa ihop de blöta och blanda sedan samman till en tjock smet.
Häll ut i bakplåtpappersklädd form. (Rekommenderar liten långpanna ca 20 x 30 cm, jag använde en del av smeten till minmuffinspannan 24 st samt en mindre långpanneform på ca 15 x 20 cm).
Grädda i 175 gradig ugn ca 20 minuter. Känn efter med provsticka att kakan är klar.

Hallonfrosting
2 dl frysta hallon, halvtinade
300 g philadelphiaost
1 dl vispgrädde
3 dl florsocker
1 tsk hallonessens

Vispa samman allsammans och bred eller spritsa ut över kakan. Garnera med lite frysta hallon.
Skär i bitar och njut till fika eller dessert. Godast när den fått stå och dra en stund. Jag frös min ca 1 vecka och det gick finfint. Ställ först formen i fysen utan att täcka. Efter några timmar när frostingen är genomfrusen kan du plasta in den utan att det kladdar.

Kommentarer

Populära inlägg