Hallonkakpaj eller Spindelmannenkaka

Jag hoppas att ni inte blir less på min återanvändning av recept... men jag är en praktisk person och tycker om att variera, variera och variera... Jag kan förändra och förbättra och förfina, men att uppfinna hjulet för varje gång är inte min grej. Finputsa och utveckla däremot - that's me! Här har jag använt grundrecpetet för Amerikanska muffins som jag utvecklad vidare. Nu har jag bakat ut smeten i vanliga springformar med löstagbar kant, proppat ner lite hallon och toppat med smuldeg. Mums! Passar bra som
den är, eller med lite god vaniljsås alt. vispad grädde. Här kommer receptet - håll till godo!

Hallonkakpaj (heter även Spindelmannenkaka om du frågar mina gullungar)
2 st springformar 24 cm
4 dl vetemjöl special
2 dl strösocker
1 dl marsanpulver (kallrörd)
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
ev. ½-1 tsk kardemumma, malen

2 ägg
3 dl filmjölk, yogurt eller mjölk
1 dl flytande margarin

200 g frysta hallon

Smuldeg
0,5 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
75 g smör

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Alla blöta i en skål. Smörj och bröa två springformar. Blanda ihop det torra med det blöta. Fördela smeten i de båda springformarna. Tryck ner hallon i smeten. Blanda ingredienserna till smuldegen och strö över kakan. Grädda i ugn ca 20-25 minuter. Sänk ev. värmen sista fem minutrarna. Känn efter med sticka att kakan är genomgräddad. Låt svalna.
Strö gärna över flor- eller vaniljsocker vid serveringen.

Jättegott att använda rabarber eller blåbär i kakan. Variera smaken med t ex citronskal till blåbären, toppa med lite pinjenötter... päron är oxå gott att ha i, toppa då smuldegen med hackade valnötter. Bara fantasin sätter gränser. Går även bra att byta ut marsanpulvret mot kakao, eller gör en tigerkaka hälften hälften...

Avslutar i vanlig ordning med... MUUUUMS!!!

Kommentarer

Populära inlägg